Esther Groenewegen
03/16/2015
3 min
4

Het mensenbrein, deel 2

03/16/2015
3 min
4

 In dit blog wil ik jullie iets vertellen over het mensenbrein, de neocortex. Met dit gedeelte van het brein kun je logisch nadenken, plannen, doelen stellen, problemen oplossen, aan zelfreflectie doen, leren, huiswerk maken en leren van ervaringen. Het is het meest geëvalueerde gedeelte van het brein. 

Hoe activeer je het mensenbrein op een positieve manier? 

Het mensenbrein kun je activeren door de humor weer in je gezin te brengen. Kinderen met hechtingsproblemen weten als geen ander alle humor en plezier uit een gezin te zuigen. Ga daarom bewust weer humor in je huis en gezin terug brengen. Bedenk gekke, grappige, lieve kleine dingetjes om iedereen weer aan het lachen te maken. Doe lieve briefjes in de broodtrommel, jaszak of gymtas van je kind. Teken een gezichtje op de banaan of ander fruitstuk van je kind. Bouw een tent en ga in de tent eten als diner. Mijn kinderen vonden het op een of andere manier geweldig als ze in bad mochten eten. Just be creative! 

Wat ook een heel goede manier is om het mensenbrein te activeren is het maken van een doelenbord. Een doelenbord helpt je gefocust te blijven op je [positieve] doelen. Ik maak nu al een aantal jaren doelenborden samen met mijn kinderen. In de kerstvakantie maken wij tijd vrij om aan deze borden te werken. Mijn dochter vindt het geweldig. Het mooie is, als je samen met elkaar aan het knippen en plakken bent, komen er ook fijne gesprekken op gang. Als het doelenbord klaar is wordt hij ingelijst en komt hij aan de muur te hangen in haar slaapkamer. Naast het doelenbord heb ik ook een kalender in de huiskamer hangen waar we alle activiteiten van de week op noteren. Mijn dochter kijkt er dagelijks op. Het is voor haar echt een houvast. Het was nog even zoeken welke zij het fijnst vond. We hebben er nu eentje van Brepols. 

Onze kinderen hebben vaak moeite met opruimen en organiseren als hun neocortex niet goed werkt. Help je kind daarom als hij of zij iets moet opruimen of organiseren. Bedenk samen een plan hoe je dit voor elkaar kunt krijgen. Je kunt er niet vanuit gaan dat je kind dit zelf kan. Het lijkt er soms op dat je kind niet wil opruimen, maar hij weet waarschijnlijk gewoon niet hoe hij dit moet aanpakken. Dit geldt ook voor hun huiswerk. Het lijkt misschien dat ze hun huiswerk niet willen maken, maar zonder plan komt het niet af en dat is vaak het probleem. Je kunt dit zelf doen maar als het even kan is het handig om daar iemand anders voor te vinden. Bij ons thuis zorgde dit namelijk voor stress. Je gaat natuurlijk niet naar je moeder luisteren wanneer ze zegt hoe jij je huiswerk het beste kunt aanpakken, logisch. Nu hebben wij 1 keer in de week een geweldige bijlesjuf die elke week het huiswerk met Yasmine komt organiseren. 

Focus op positieve dingen en probeer niet te blijven hangen in negatieve gebeurtenissen. Wat er vaak gebeurt is dat er meestal alleen maar gepraat wordt over wat er niet goed gaat bij je kind. Op deze manier krijgen de negatieve dingen de meeste aandacht. Heel logisch, je wilt deze dingen met je kind bespreken omdat je denkt dat je kind leert van zijn fouten. Voor onze kinderen is het veel beter om niet te veel aandacht te schenken aan het negatieve gedrag en ons te focussen op het positieve gedrag. Ik weet het, dit is heel moeilijk. Maar oefening baart kunst. En je hebt immers de andere strategie al jarenlang geprobeerd en deze hielp niet echt. Dus wat heb je te verliezen om deze te proberen? Het heeft voor ons voor meer luchtigheid gezorgd in ons gezin. Soms vergeten wij het weer en gaan we preken als er iets is gebeurd wat niet door te beugel kan. Meestal zien we halverwege onze preek, dit heeft geen zin en kappen wij het af. 

De neocortex wordt natuurlijk ook gestimuleerd door school- en huiswerk. Hopelijk heb je op school een situatie kunnen creëren waar je kind zich veilig voelt en de juf vertrouwt. Als deze situatie niet gecreëerd kan worden, zal je kind niets opnemen van de aangeboden stof op school. Veiligheid en vertrouwen zijn twee vereisten die een getraumatiseerd kind nodig heeft om te gaan leren. Heb je het geluk dat je dit hebt kunnen realiseren dan kan je kind elke dag zijn neocotex trainen en zal het steeds sterker worden. 

Spelletjes doen samen met je kind. Ik moet eerlijk zeggen dat wij zelf veel te weinig spelletjes met elkaar spelen. Spelletjes die goed zijn om de neocortex te activeren zijn bijvoorbeeld: 4 op een rij, mens erger je niet, Trivial Pursuit en kaartspelletjes. Heerlijk om te doen alleen in de hectiek van de dag komen wij er weinig aan toe helaas. Klusjes met elkaar doen is ook een fijne manier om het neocortex aan te spreken. Banden plakken, in de tuin werken, de auto wassen, iets timmeren of koken. Allemaal dingen waar wij steeds vaker iemand anders voor vragen. Dus blijven er steeds minder momenten over om het mensenbrein van ons kind een boost te geven. 

Zuurstof is voor alle gedeelten van het brein een geweldige boost. Onze hersenen hebben zuurstof nodig. Daarom is lichamelijke beweging, water drinken, dansen, buiten spelen en sporten zo belangrijk. Zo jammer dat veel kinderen steeds minder vaak buiten spelen en steeds langer achter hun tv, Ipad of Xbox hangen. In de afgelopen drie blogs heb ik geschreven over de drie breinen. Over dit onderwerp zal ik volgende week woensdag ook vertellen tijdens mijn eerste lezing in Den Hoorn. Ik wil iedereen bedanken die mij heeft geholpen met suggesties en tips zodat ik er woensdag hopelijk een fijne, leerzame lezing van kan maken. 

Reacties
Categorieën